حراس الحضارة حراس الحضارة

آخر الأخبار

random
جاري التحميل ...
random

شهادتى ببلاش

بقلم: ياسمين فتحى أبو عيانه 
شهادتى ببلاش
كل واحد فينا أتعلم ودرس فى المدارس والجامعات ,, ممكن نقول أن 95% مننا متعلمين ,, بس هل الـ 95% ,, أشتغلوا بشهادتهم اللى أتعمل ليها حفل تخرج كبير واللى أتصرف ليها كتير؟! ,, ومش هتلاقوا شغل بعدها ,, وتيجوا تقولوا الجمله الشهيرة "" الشهادة بلها وأشرب مايتها ""

هقولك على حاجة المهندس , الدكتور , المدرس , المحاسب , الموظف …. ألخ ,, هتلاقيهم شغالين على تاكسى أو ميكروباص أو ربنا كرمه وعمل مشروع لنفسه.
لا المدارس ولا الجامعات سبب فى نجاح حد !! 

طالما أنت مش لاقى عمل ,, مش لاقى وظيفة ,, قول أنا كأنسان استفدت ايه؟ ,, موهبتى ايه ؟ ,, أن بحب أعمل ايه ؟!! 

"المعرفة أعم وأشمل من العلم" ,, لازم تنمى فكرك ,, أنت كانسان العقل هو اللى بيميزك عن غيرك ,, كون شخص مثقف ,, حتى لو هتقرأ على الاقل الجورنال ,, هتلاقى شخص بيعمل حاجة أنت هاويها ,,, هتستفيد منه وتبدأ تشتغل عليها ,, أستفيد لنفسك وفيد غيرك ,, كون قدوة لنفسك وغيرك هيأخدك قدوة ليه ,, ساعد نفسك بنفسك ,, وأنت هتنبع من المجتمع كشخص عاقل ومفكر أفاد نفسة وعاد على غيره.

فى حياه كل انسان بتحصل ثورة ,, اما أنه يفشل ويبقى انسان عادى وديكور فى زحمة الشورع ,,, تنتصر وتنجح وهتخرج من بين أنقاضة انسان قوى جديد!!

عن الكاتب

Admin Admin

التعليقات



إذا أعجبك محتوى موقعنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد الموقع ليصلك جديدنا أولاً بأول ، ويمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

إتصل بنا

جوجل بلاس

المتابعون

فيس بوك

جميع الحقوق محفوظة

حراس الحضارة

2016